درمان خشکی پوست | علت تشدید پوست خشک چیست؟

درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست
درمان خشکی پوست

درود بر همه ی کاربران خوب و عزیز. به صفحه ی ما خوش آمدید و از این که ما را انتخاب می کنید بسیار سپاس گزاریم. ما هم سعی داریم تا با مطالبی که در اختیار شما قرار می دهیم، بتوانیم به بسیاری از سوالات رایج شما پاسخ صحیح بدهیم. حالتان را خوب کنیم و در حال خوبتان شریک باشیم. شما زیبایید چون پوست زیبایی دارید. زیبایی به انسان اعتماد به نفس بسیار زیادی می دهد. ما اینجاییم چون به سلامت و زیبایی شما اهمیت می دهیم. مطلبی که برای شما آماده کرده ایم، درباره ی افرادی است که پوست های خشک دارند. خشکی پوست موجب ناراحتی بسیاری از افراد می شود.

خشکی پوست معمولا موقتی است. برای مثال ممکن است فقط در هوای سرد زمستانی دچار خشکی پوست شوید. اما این امکان هم وجود دارد که این حالت در تمام عمر نیز وجود داشته باشد. علائم خشکی پوست به مواردی مانند: سن، سلامتی و داشتن بیماری های خاص، مدت زمان قرار گرفتن در فضای باز، آب و هوا و شرایط محیطی و … بستگی دارد. اما نشانه های داشتن پوست خشک ممکن است با یکی یا تمام موارد ذیل همراه باشد: احساس کشیدگی پوست، مخصوصا پس از استحمام و یا شنا کردن، وجود احساس زمختی و زبری پوست، خارش، پوسته ریزی، خطوط عمیق و چروک ها، ترک، کدر شدن پوست، قرمزی و یا وجود ترک های عمیقی که منجر به خون ریزی می شوند.

پوست خشک داشتن خطرناک نیست و مشکل پوستی محسوب نمی شود. اما ممکن است که برای فرد ناراحت کننده باشد. اما اگر خشکی پوست بیش از حد باشد، ممکن است باعث ناراحتی های پوستی جدی تری شود. می توان گفت از آنجایی که معمولا آب و هوا و شرایط محیطی باعث ایجاد خشکی روی پوست می شود، درمان و کنترل آن نیز می تواند آسان تر باشد. منظور از شرایط محیطی، قرار گرفتن در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم، مناطقی با رطوبت بسیار پایین و آب بسیار داغ است.

خشکی پوست از چیست؟

خشکی پوست از چیست؟
خشکی پوست از چیست؟

پوست به طور طبیعی چربی ای به نام سبوم تولید می کند. هنگامی که پوست بیش از حد روغن تولید می کند ، این می تواند منجر به جوش ها شود. با این حال ، داشتن مقداری سبوم روی پوست برای مرطوب نگه داشتن آن و محافظت از سلولها در برابر عفونت بسیار مهم است. پوستی که به اندازه کافی سبوم ایجاد نمی کند، می تواند خشک شود. در بالاتر به برخی از مواردی که موجب خشک شدن پوست می شوند اشاره کرده ایم. اما برخی دیگر از این عوامل عبارتند از:

  • استفاده از شوینده های نامناسب پوست و صابون ها( مهم ترین عامل)، اگر پوست خشکی دارید، حتما از شوینده های متناسب با پوستتان استفاده کنید.
  • شستن بیش از حد پوست
  • عدم تعادل pH پوست
  • شرایط پوستی مانند درماتیت آتوپیک ، درماتیت سبورئیک و پسوریازیس
  • دیابت
  • کم کاری تیروئید
  • سیگار کشیدن
  • گذراندن زمان زیاد در نور مستقیم خورشید

پوست خشک چگونه درمان می شود؟

پوست خشک چگونه درمان می شود؟
پوست خشک چگونه درمان می شود؟

افراد می توانند با استفاده از چندین روش مختلف ، پوست خشک را درمان کنند. بهترین گزینه درمانی بستگی به علت خشکی پوست و شدت آن دارد. توصیه می شود که برای داشتن پوستی بهتر و بهترین نوع درمان، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. زیرا پزشک مجرب و متبهر، می تواند بهترین درمان را متناسب با نوع پوست و شدت آسیب دیدگی آن برایتان تجویز کند. در این صورت، می توانید خیلی زودتر به نتیجه ی مطلوب خود برسید و هیچگونه عارضه ای را تجربه نکنید.

  • روزانه پوست خود را مرطوب کنید: مرطوب کننده ها ، پمادها و کرم ها عملکرد طبیعی پوست را بهبود بخشیده و باعث حفظ آب می شوند. مرطوب کننده های مختلف زیادی برای خرید در دسترس هستند. فرد باید بهترین آن را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کند. مرطوب کننده های نرم و دوستدار پوست اغلب حاوی مواد مفید زیر هستند:

    اسید هیالورونیک
    سرامیدها
    جو دوسر کلوئیدی

    برخی از مرطوب کننده ها و سایر محصولات مراقبت از پوست، حاوی مواد خشک کننده ای هستند که می توانند باعث خشکی پوست شوند. به طور کلی ، مردم باید از محصولاتی که شامل موارد زیر است جلوگیری کنند.

    الکل
    عطرهای مصنوعی یا رنگ
    دیوکسان
    بنزین یا نفت
    ممکن است برخی افراد ترجیح دهند از مرطوب کننده های طبیعی برای تسکین خشکی پوست صورت استفاده کنند. این شامل:

    ژل خالص آلوئه ورا
    روغن نارگیل

    روغن زیتون و …..

  • از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید: صابون هایی که حاوی رایحه ، رنگ و سایر مواد شیمیایی هستند می توانند پوست را تحریک و خشک کنند. به طور کلی بهتر است از پاک کننده های ملایم و بدون عطر یا صابون های صورت خودداری کنید و از محصولاتی که حاوی الکل ، رنگ های مصنوعی و پلاستیک هستند خودداری کنید.
پوست خشک چگونه درمان می شود؟
پوست خشک چگونه درمان می شود؟
  • برای از بین بردن پوست های خشک اضافی، لایه برداری پوست انجام دهید: پوست ما به طور طبیعی، سلول های جدید ساخته و به تدریج، جایگزین سلول های قدیمی می کند. سلول های مرده ی سطح پوست، ممکن است باعث ایجاد لک های خشک و منافذ باز شوند. لایه برداری به از بین بردن سلول های مرده کمک کرده و به پوست طراوت و شادابی می بخشد.
  • سعی کنید نوع حمام رفتن خود را اصلاح کنید و آن را اصولی انجام دهید: بهتر است که با آب ولرم دوش بگیرید. استفاده از آب خیلی گرم و داغ هنگام استحمام، موجب از بین رفتن چربی سطح پوست( سبوم) می گردد. مدت زمان استحمام خود را به 5 الی 10 دقیقه برسانید. زیرا گرمای زیاد آب، موجب خشکی پوست می گردد. بلافاصله پس از حمام نیز، از مرطوب کننده ی متناسب با نوع پوستتان، بر روی صورت و بدن خود استفاده کنید.

جلوگیری از خشک شدن پوست

جلوگیری از خشک شدن پوست
جلوگیری از خشک شدن پوست

تنها با قرار دادن چند عادت ساده در برنامه ی زندگی خود، می توانید از خشکی پوست جلوگیری کنید:

  • روزانه صورت را با پاک کننده ملایم بشویید.
  • از کرم های ضد آفتاب متناسب با پوستتان استفاده کنید.
  • بعد از استحمام یا شستن صورت ، مرطوب کننده استفاده کنید.
  • آب فراوان بنوشید تا بدنتان هیدراته بماند.
  • مصرف کافئین را محدود کنید.
  • زمان قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید را محدود کنید.
  • استفاده از دخانیات را ترک کرده و یا به حداقل برسانید.

خشکی پوست و کمبود ویتامین

خشکی پوست و کمبود ویتامین
خشکی پوست و کمبود ویتامین
  • ویتامین دی ( vitamin D): تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است احتمال خشکی پوست را افزایش دهد. بنابراین ، مکمل این ماده مغذی ممکن است به افزایش هیدراتاسیون پوست کمک کند.
  • ویتامین سی ( vitamin C): ویتامین C یک ماده مغذی اساسی برای سلامت پوست است. مصرف بیش از اندازه ی ویتامین C ممکن است موجب خشکی پوست شود. اما کمبود آن نیز، برای پوست مضر است و آن را خشک می کند. پس بهتر است که سطح ویتامین C بدن را در حد تعادل نگه داریم.
  • ویتامین آ( vitamin A): ویتامین A نقش مهمی در ترمیم پوست دارد و به مبارزه با التهاب کمک می کند. کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به شرایط التهابی پوست شود.
  • ویتامین ای( vitamin E): این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قدرتمند می باشد و خاصیت مرطوب کنندگی دارد. به طور معمول از طریق ماده روغنی ، سبوم تولید می شود ، بنابراین اگر شما پوست خشک دارید و به اندازه کافی سبوم تولید نمی کنید ، می توانید ویتامین E را برای مقابله با خشکی استفاده کنید. این ویتامین همچنین التیام بخش پوست بوده و از خارش و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.
  • ویتامین بی( vitamin B): کمبود این ویتامین یکی از علل شایع خشکی و آسیب های پوستی می باشد. مصرف ویتامین B در رژیم غذایی به بدن شما کمک می کند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و چربی ها را آسانتر و سریعتر جذب کنید و مو ، ناخن ها و پوست سالم تری داشته باشید.

درمان خشکی پوست با بخور

درمان خشکی پوست با بخور
درمان خشکی پوست با بخور

بخور دادن پوست مزایای بسیار زیادی برای پوست دارد. ما در اینجا برخی از آنها را برایتان آورده ایم:

  • منافذ پوست را به طور عمیق پاک می کند و جوش های سرسیاه را از بین می برد.
  • گردش خون در پوست را افزایش و بهبود می بخشد. این تقویت جریان خون، پوست شما را تغذیه می کند و اکسیژن را تأمین می کند. نتیجه آن یک درخشش طبیعی و سالم است.
  • باکتری های سطح پوست را از بین می برد. همچنین موجب پاکسازی پوست از سلول های مرده ی سطح آن می گردد. در نتیجه آکنه را نیز از بین برده و بهبود می بخشد.
  • موجب بهبود تولید سبوم( چربی طبیعی پوست) می گردد. منافذ بسته که سبوم پوست شما را به دام انداخته بودند و موجب ایجاد جوش، آکنه و باکتری شده بودند. با بخور منافذ باز شده و سبوم پوست را تغذیه می کند.
  • بخور دادن پوست را آبرسانی کرده و موجب تولید چربی طبیعی پوست و در نتیجه رطوبت بیشتر پوست می شود.
  • به پوست شما کمک می کند محصولات مراقبت از پوست را بهتر جذب کند.
  • موجب افزایش تولید کلاژن و الاستین می شود. کلاژن و الاستین، دو ماده ی بسیار مهم در سلامت و جوانی پوست می باشند.
  • احساس بخار گرم روی صورت شما آرامش بخش است. مقداری رایحه تسکین دهنده با استفاده از گیاهان دارویی یا روغنهای اساسی برای آروماتراپی به آن اضافه کنید تا بخار شما را به سطح دیگری از آرامش برساند!
  • بخار می تواند به رفع گرفتگی سینوس و سردردهایی که اغلب با آن همراه هستند کمک کند.

این روش بسیار مقرون به صرفه می باشد و برای همه ی افراد در دسترس است.

بهترین متخصص پوست در اصفهان

بهترین متخصص پوست در اصفهان
بهترین متخصص پوست در اصفهان

همانطور که در بالا تر نیز اشاره کرده ایم، اگر درمان های پوستی خود را به دست یک متخصص پوست مجرب بسپارید، خیلی سریع تر به نتیجه ی مطلوب خود خواهید رسید. متخصص پوست، بهترین نوع درمان را متناسب با پوست شما انتخاب خواهد کرد. با مراجعه به مرکز درمان پوست و زیبایی ما در اصفهان، می توانید با خیال راحت، سلامت پوستتان را به دست پزشکان ما بسپارید.

پیشنهاد ما به شما مرکز پوست و زیبایی معتبر واقع در اصفهان می باشد، که دارای تیم پزشکان متخصص و حرفه ای، پرسنلی مجرب و خوش برخورد، محیطی کاملا بهداشتی، آرام، مجهز و دارای تمامی استاندارد های یک مرکز درجه یک، آماده خدمت رسانی به مراجعین محترم می باشد. و با این حال، معقول ترین و منصفانه ترین هزینه را برای انجام همه ی خدماتی که ارائه می دهند، از مراجعین خود دریافت می کنند. و لازم به ذکر است که تنها هدف و اولویت این مرکز، رضایت مراجعین محترم آن می باشد. برای دریافت مشاوره، اطلاعات و تماس با این مرکز اینجا کلیک کنید.

امیدواریم مطلبی که برای شما گردآوری کرده ایم، برایتان مفید واقع شده باشد!

لینک منبع خارجی1

لینک منبع خارجی2

لینک منبع خارجی3

لینک منبع خارجی4

لینک منبع خارجی5

مترجم و نویسنده: مهدیه ستاری

مرکز زیبایی دکتر مهسا سعیدیان

اصفهان، دروازه شيراز (میدان آزادی) جنب بانک اقتصاد نوین، ساختمان آزادی، بلوک B طبقه اول واحد 14

03131339393
09103498783

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا