رشد موهای زائد در خانم ها : دلایل، درمان ها و …

چگونه می توان رشد موهای زائد را متوقف کرد؟

رشد موهای زائد
رشد موهای زائد

سلام به همه ی خانم های عزیز و زیبا. امیدواریم که همیشه در سلامتی کامل به سر ببرید. این سایت طراحی شده است تا بتوانیم به روز ترین و مهم ترین نکات را در زمینه های سلامتی و زیبایی برای شما کاربران عزیز بیاوریم. ما به شما اهمیت می دهیم. به همین دلیل مطالب این سایت از منابع معتبر گردآوری می گردد. مطلبی که هم اکنون در حال مطالعه ی آن هستید، درباره ی عواملی است که بر رشد موهای زائد خانم ها تاثیر می گذارند. اینکه چگونه می توان آنها را درمان کرد و از شر موهای زائد خلاص شد.

همه ی خانم ها بر روی بدن خود موهای زائد دارند و این امر کاملا طبیعی می باشد. اما در برخی رشد این موها بیش از حد بوده و یا حتی می توان شاهد آن ها بر روی صورت خانم ها نیز بود. هیرسوتیسم در خانم ها، به وضعیتی می گویند که رشد موهای زائد آنها بیش از حد معمول باشد.

درمان هیرسوتیسم در خانم ها، توسط پزشک متخصص، مشخص شده و انجام می گیرد. آنها تعیین می کنند که رشد مو به دلایل اساسی ذیل می باشد با برخی دلایل دیگر. اما در همه ی موارد، خانم ها راهکارهایی را برا ی از بین بردن موهای زائد خود مورد استفاده قرار می دهند. راهکارهایی مانند: وکس کردن یا موم انداختن، بند انداختن، استفاده از تیغ های اصلاح، استفاده از کرم های موبر و…..

دلایل بروز هیرسوتیسم

دلایل بروز هیرسوتیسم
دلایل بروز هیرسوتیسم

هیرسوتیسم ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی اساسی مانند موارد زیر باشد:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، که یک اختلال هورمونی است.
  • هایپرپلازی آدرنال ، اختلالی که بر تولید هورمونهای استروئیدی تأثیر می گذارد.
  • هایپراندروژنی ایدیوپاتیک ، شرایطی که بدن آندروژن بیش از حد تولید می کند.
  • تومورهایی که هورمونهای اضافی را آزاد می کنند.
  • اختلالات تیروئید که بر سطح هورمون تأثیر می گذارند.

دلایل موهای زائد بدن

دلایل موهای زائد بدن
دلایل موهای زائد بدن

وجود هورمونی به نام آندروژن دلیل اصلی رشد موهای زائد بدن است. پزشکان از آندروژن ها به عنوان هورمون های مردانه یاد می کنند ، هر چند زنان و مردان آن ها را تولید می کنند.

وقتی بدن خانم ها بیش از اندازه، هورمون اندورژن را تولید می کند، این امر موجب رشد بیش از حد معمول موهای زائد شود. دلایل پزشکی مختلفی برای تولید بیش از حد اندورژن در بدن وجود دارد.

PCOS شایعترین علت موهای زائد بدن در زنان است. PCOS یک عدم تعادل هورمونی است که باعث می شود بدن بیش از حد آندورژن تولید کند.

پزشکان نمی توانند به طور کامل دلیل PCOS را در بدن تشخیص دهند. اما افراد می توانند علائم را با استفاده از قرص های ضد بارداری و یا سایر روش های هورمونی کنترل کنند.

عللی که در بروز موهای زائد در خانم ها، به ندرت رخ می دهد. شامل موارد زیر است:

هایپرپلازی آدرنال مادرزادی

هایپرپلازی مادرزادی آدرنال گروه نادری از اختلالات است که بر روی غدد آدرنال تأثیر می گذارد و می تواند علائم شدیدی ایجاد کند. هنگامی که غدد آدرنال به درستی کار نکند ، بدن ممکن است آندروژن بیش از حد تولید کند.

پزشکان شرایطی را که باعث هیپرپلازی آدرنال می شود ، غربال می کنند ، اما در موارد خفیف ممکن است تشخیص تا بلوغ امکان پذیر نباشد.

تومورها

مطالعه پزشک خانواده آمریکایی در سال 2012 ، نشان داد که 0.2 درصد از موارد هیرسوتیسم ناشی از توموری است که آندروژن ها را آزاد می کند.

در این موارد موهای بدن به سرعت ظاهر می شود و ممکن است علائم دیگری مانند توده ای در معده یا لگن را شامل شود.

استفاده از برخی داروها

برخی داروها می توانند سبب بیشتر شدن موهای زائد شوند. اگر خانمی با استفاده از یک داروی تجویزی دچار رشد بیشتر موهای زائدش شد، باید این تاثیر را با پزشک خود در میان بگذارد.

برخی از داروهایی که سبب هیرسوتیسم می شوند عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • برخی از آنتی بیوتیک ها
  • داروهای خواب آور
  • هورمون هایی مانند استروژن و تستوسترون و به علاوه داروهایی که تولید هورمون را تغییر می دهند.

هایپرپرولاکتینمی

هایپر پرولاکتینمی شرایطی است که باعث می شود بدن مقادیر زیادی هورمون پرولاکتین تولید کند.

پرولاکتین در درجه اول مسئول تولید شیر مادر در زنان شیرده است. زنان مبتلا به این بیماری حتی در صورت عدم شیردهی ممکن است دچار شیردهی شوند.

برخی از افراد مبتلا به هایپروپرولاکتینمی ممکن است ناباروری را تجربه کنند یا دوره های ( قائدگی) خود را نداشته باشند.

اختلالات تیروئید

تیروئید هورمونی تولید می کند که به تنظیم متابولیسم و دمای بدن کمک می کند. هنگام نقص عملکرد تیروئید ، ممکن است عدم تعادل هورمون هایی ایجاد شود که ممکن است باعث رشد موهای زائد بدن، بیش از حد معمول شود.

دلایل دیگر

بعضی اوقات هیرسوتیسم دلیل مشخصی ندارد و پزشکان نمی توانند شواهد روشنی از اختلال زمینه ای پیدا کنند. هنگامی که یک بیماری دلیل مشخصی نداشته باشد ، پزشک ممکن است آن را ایدیوپاتیک معرفی کند.

هایپراندروژنی ایدیوپاتیک شرایطی است که بدن، بدون هیچ دلیل مشخص آندروژن بیش از حد تولید می کند.

گاهی اوقات نیز وقتی علت هیرسوتیسم ناشناخته است ، ممکن است ژنتیکی باشد.

تشخیص هیرسوتیسم در زنان

تشخیص هیرسوتیسم در زنان
تشخیص هیرسوتیسم در زنان

اگر آزمایشات اولیه نشان دهد كه یک خانم رشد موهای زائد بیش از حد دارد ، پزشك باید علت را تشخیص دهد.

آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آزمایش خون برای اندازه گیری سطح آندروژن و سایر هورمون ها
  • نمودار دوره های فرد و به دست آوردن تاریخچه دقیق قاعدگی
  • اسکن تصویربرداری برای بررسی تومورها و رشدهای دیگر

روش های درمان طبیعی موهای زائد

روش های درمان طبیعی
روش های درمان طبیعی

برخی از درمان های طبیعی، می توانند رشد بیش از حد موهای زائد را درمان کنند.

این روش های درمانی شامل موارد ذیل می باشند:

  • تغییر در رژیم غذایی: برای خانم هایی که مقاومت به انسولین دارند ، کاهش مصرف قند و کربوهیدرات ها می تواند کمک کند. برخی از خانم ها همچنین رژیم های PCOS خاصی را امتحان می کنند ، اما تحقیقات کمی در مورد چگونگی عملکرد این رژیم ها وجود دارد.
  • مدیریت وزن: کاهش وزن می تواند به درمان موهای زائد کمک کند. اگر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی اصولی و تحرک ( ورزش) کافی باشد، بهتر عمل خواهد کرد.
  • حمایت ذهنی: PCOS یک اختلال پیچیده است که می تواند سلامت، باروری و ظاهر خانم ها را تغییر دهد. بسیاری از خانم ها با استفاده از روش های درمانی با صحبت های مثبت، توانسته اند این را درمان کنند.

روش های اصلاح موهای زائد مانند: استفاده از تیغ های اصلاح، اپیلاسیون یا وکس، استفاده از کرم ها موبر و …. می توانند موهای زائد را به صورت موقتی از بین ببرند. اما نمی توانند درمان اصلی برای توقف رشد بیش از حد موهای زائد باشد.

خانم هایی که دچار این عارضه هستند، بهتر است که با مراجعه به یک پزشک متخصص، علت را جویا و آن را درمان کنند.

درمان های پزشکی برای رشد بیش از حد موهای زائد

درمان های پزشکی برای رشد بیش از حد موهای زائد
درمان های پزشکی برای رشد بیش از حد موهای زائد

درمان های پزشکی، می توانند رشد موهای زائد بیش از حد و غیر معمول را درمان کنند.

برخی از خانم ها با استفاده از قرص های ضد بارداری، می توانند هورمون ها و دوره ی قائدگی خود را تنظیم کنند. این امر می تواند سبب کمتر شدن موهای زائد گردد. برخی دیگر نیز با استفاده از انسولین، دیابت را کنترل می کنند و این امر نیز موثر می باشد.

یک روش درمانی دیگر که ممکن است مفید باشد ، اسپیرونولاکتون است ، دارویی که می تواند اثرات هورمونهای خاص را کنترل کند.

زنان مبتلا به PCOS که در حال تلاش برای باردار شدن هستند ممکن است برای القاء تخمک گذاری به درمان های هورمونی مصنوعی نیاز داشته باشند.

درمان های هورمونی می توانند تعادل هورمون ها را برقرار کرده و موهای زائد را درمان کنند. البته ممکن است برخی از خانم ها با شرایط خاص، به درمان های بیشتری نیاز داشته باشند. به عنوان مثال ، اگر توموری وجود داشته باشد که آندروژن تولید کند ، پزشکان ممکن است نیاز به برداشتن تومور با عمل جراحی داشته باشند.

لیزر موهای زائد و اختلالات هورمونی

اگر شاهد رشد موهای زائد خود به صورت غیر معمول و بیش از حد طبیعی هستید، بهتر است که قبل از اقدام به لیزر موهای زائد، دلیل آن را با پیدا کنید. اگر دچار اختلالات هورمونی باشید، لیزر موهای زائد نمی تواند برای شما معجزه کند. زیرا پس از طی دوره ی درمان، دوباره موهای زائد شما رشد خواهند کرد.

از این رو توصیه می شود که نزد یک پزشک متخصص رفته و پس از بررسی علت موهای زائد شما، آن را درمان کنید.

پس از اتمام درمان و بهبودی، می توانید با مشورت پزشک متخصص، لیزر موهای زائد را انجام دهید.

مرکز درمان رشد موهای زائد

دستگاه لیزر الکس آپوجی( Alex apogee) که توسط شرکت سایناشور( synosure) تولید شده است، دارای طول موج کمی طولانی تر از برخی از رقبای خود است که باعث می شود در طیف گسترده ای از رنگ های پوستی قابل استفاده باشد. این دستگاه با امکان، نداشتن تماس با پوست و نداشتن قطعات پلاستیکی آلوده و جلوگیری از انتقال بیماری های قارچی و ویروسی، به دلیل رضایت و جذب مراجعین بیشتر، بسیار مورد تایید پزشکان متخصص و مراکز معتبر قرار گرفته است. شاید مهمترین مزیت این دستگاه افزایش اندازه پالس ها و میزان تکرار باشد ، به این معنی که می تواند سریعتر منطقه بزرگتر پوست را درمان کند. این باعث می شود یکی از سریع ترین روش های موجود در دسترس باشد.

اگر از میان روش های رفع موهای زائد ، روش لیزر را انتخاب کرده اید، مرکز لیزر ما در اصفهان، برای رضایتمندی و حفظ رفاه مردم در این شهر، برای دسترسی آسان تر و بهره مندی همه ی افراد از مزایای فوق العاده ی این دستگاه، بهترین قیمت ها و تخفیف های واقعی را برای مراجعین در نظر گرفته است. برای مشاهدی ی لیست قیمت ها، تخفیف لیزر موهای زائد و اطمینان کافی از کیفیت برتر دستگاه مورد استفاده، کافیست که اینجا کلیک کنید.

لینک منبع خارجی

مترجم و نویسنده: مهدیه ستاری

مرکز زیبایی دکتر مهسا سعیدیان

اصفهان، دروازه شيراز (میدان آزادی) جنب بانک اقتصاد نوین، ساختمان آزادی، بلوک B طبقه اول واحد 14

03131339393
09103498783

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا