تفاوت بوتاکس با ژل چیست؟

ژل یا بوتاکس؟

بوتاکس و ژل هر دو از داروی های آرایشی هستند که از راه تزریق در مطب و کلینیک استفاده می شوند. و بسیار پروسه راحتی دارند. یعنی نیازی به عمل جراحی نیست و این تنها شباهت این دو می باشد.

با احتساب نه میلیون بارعمل جوانسازی پوست با استفاده از بوتاکس و ژل در سر تا سر ایالات متحده در سال 2015 (آمار رسمی ازانجمن جراحی پلاستیک آمریکا)، نتیجه می گیریم این دو روش های بسیار معروفی در میان روش های جوانسازی پوست هستند.

تفاوت بوتاکس و ژل

بوتاکس حامل یک باکتری است که به نوعی عضله را منجمد و فلج می کند. بنابراین بوتاکس می تواند چین چروک هایی مانند خط اخم را به حداقل برساند.

اما از طرفی ژل ها شامل موادی هستند که محل های نازک شده از پوست را که بر اثر افزایش سن به این حال در آمده است را پر می کند. این نازک شدگی پوست در دور دهان، گونه ها و لب ها شایع است.

ماهیت بوتاکس

همانطور که در مقاله های قبلی مربوط به بوتاکس توضیح دادیم، بوتاکس یک از یک باکتری به نام بتولیوم گرفته شده است. شاید مقدار زیادی از این سم کشنده باشد، اما مقدار کم آن می تواند چین و چروک های صورت شما را برای سال ها از بین ببرد.

اما بوتاکس چگونه کار می کند.؟

بوتاکس با جلوگیری از انتقال سیگنال های عصبی در ناحیه تزریقی باعث ایجاد یک نوع حالت انجماد یا فلجی موقتی در عضله می شوند و به نوعی عضله دیگر حرکت نمی کند. این بی حرکتی عضله باعث کم رنگ شدن چین و چروک ها یا حتی از بین رفتن آن ها می شود.

تمام داروهایی که از سم بتولیوم گرفته شده اند به سم نرون ها یا سم عصبی نیز معروف اند. این مدل درمان زیر پرچم سه برند معروف یعنیBotox ، Dysport  و Xeomin حرکت می کنند.

بوتاکس چه چیزهایی را درست می کند؟

بوتاکس
تفاوت ژل و بوتاکس

بوتاکس تنها برای چین چروک هایی کاربرد دارد که بر اثر حرکت عضلات به وجود آمده اند که معمولا آن را به خطوط اخم می شناسیم.

از معمولی ترین خطوطی که بوتاکس می تواند درست کند، خطوط بالای صورت مثل 11 بین دو ابرو، خطوط افقی روی پیشانی و چین و چروک دور چشم است.

بوتاکس چین چروک های دیگری که بر اثر ضیعیف شدن پوست به وجود آمده اند را تصحیح نمی کند. این نوع چین و چروک ها را در ناحیه گردن و غبغب بییشتر مشاهده می شوند.

بوتاکس یک درمان همیشگی نیست. تکرار تزریق برای فرآیند کاهش چین و چروک ها الزامی است. تاثیر بوتاکس معمولا بیت 3 تا 4 ماه می ماند.

احتیاط و عوارض جانبی احتمالی

  1. در صورت تزریق نادرست در اطراف چشم باعث افتادگی پلک می شود
  2. تاول، حساسیت و خارش
  3. درد، خون ریزی، قرمزی و بی حسی
  4. سردرد
  5. خشکی دهان
  6. علائم سرما خوردگی
  7. تهوع
  8. مشکل در تنفس و بلع
  9. مشکل در بینایی

البته در نظر داشته باشید که اینها عوارض احتمالی بوتاکس است و بسیار احتمال کمی دارد تا در شما بروز کند. اما برای دوری از هر گونه عوارض بهتر است با متخصصین مورد تائید مشورت کنید. جالب است بدانید ممکن است بدن شما قدرت تولید آنتی بادی های سم را نیز داشته باشند تا دیگر بوتاکس در بدن شما عمل نکند. البته این مورد در کم تر از 1 درصد مراجعین اتفاق می افتد.

در ادامه مطلب به موارد استفاده از ژل می پردازیم:

ژل های تزریقی

ژل های تزریق که به آن ها پر کننده بافت های نرم هم می گویند. ژل های تزریقی موادی هستند که طراحی شده اند برای تزریق های زیر پوستی تا حجم به آن اضافه کنند و بافت را پر کنند.

موادی تشکیل دهنده ژل های تزریقی :

  • کلسیم هیدروکسیلاپتی که از دسته مواد معدنی سازنده استخوان است.
  • هیالورونیک اسید که در برخی بافت های بدن یافت می شود و باعث پری و سفتی پوست می شود.
  • پلی آلکیمید، که ژلی بی رنگ و سازگار با بدن انسان است.
  • پلی لاکتیک اسید، که سلول های پوست را برای تولید کلاژن تحریک می کند.

هر کدام از این مواد برای درمان موارد خاصی از عوارض ناشی از بالا رفتن سن طراحی شده اند.

اهداف درمانی و زیبایی ژل های تزریقی

ژل
تفاوت ژل و بوتاکس

انواع مختلفی از ژل های تزریقی برای اهداف خاص و درمان های خاص مرتبط با بالا رفتن سن تولید شده اند.

هر کدام از آن ها ممکن است :

  • حجم دادن و پر کردن لب
  • پر کردن و ترمیم تو رفتگی های کم عمق روی پوست صورت
  • بهبود و درمان جای زخم
  • پر کردن چین و چروک ها به خصوص در پایین صورت که بر اثر کمبود کلاژن به وجود آمده اند.

عوارض جانبی ژل های تزریقی

البته باید این نکته را یادآور شده که از این ژل ها به عنوان یک درمان امن و بدون عوارض یاد می شود. اما عوارضی که ممکن است رخ بدهد را هم مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کهیر و خارش پوست
  • قرمزی، خونریزی و ورم ناحیه تزریقی
  • اگر نوعی ناهنجاری در حالت استاندارد پوست به وجود آید.
  • آسیب پوستی که باعث زخم شدن و عفونت ناحیه تزریقی شود
  • حس کردن ماده تزریقی زیر پوست
  • مشکل در بینایی
  • مرگ سلول های پوستی که ناشی از کاهش جریان خون در ناحیه تزریقی باشد.

برای جلوگیری از هر گونه عوارض و مشکلات ناشی از درمان، با یک پزشک و متخصص یا کلینیک های با تجربه زیبایی صحبت کنید.

تفاوت بوتاکس و ژل

تفاوت بوتاکس با زل
تفاوت بوتاکس و ژل
  • بوتاکس : کاری که بوتاکس می کند این است که عضله هدف را منجمد و فلج می کند تا از تولید چروک های بیشتر جلوگیری شود. این چین و چروک ها معمولا در بالای صورت پیدا می شوند. (مثل پیشانی و اطراف چشم)
  • ژل : اما ژل بجای ایجاد فلجی در عضله، مستقیما با خود چین و چروک ها سر و کار دارد. ژل های تزریقی با پر کردن ناحیه های آسیب دیده و کم حجم شده، این ناهنجاری های پوست را کمرنگ و در نهایت از بین می برند. ناحیه هایی که با ژل قابل درمان هستند: چروک های دور دهان، لب های نازک،  گونه هایی که دچار کم شدن حجم شده اند. و حتی در برخی چین و چروک های پیشانی، زخم ها و اکثر نقاطی از بدن که نیاز به افزودن حجم دارند.

جالب است بدانید

بوتاکس و ژل هر دو موادی هستند که برای استفاده های مختلفی در حوزه زیبایی و درمان پوستی تولید شده اند. اما ممکن است به در یک دوره درمان در کنار هم و به صورت ترکیبی استفاده شود. به عنوان مثال ممکن شخصی از بوتاکس برای درمان خطوط بین دو ابرو استفاده کند. و همزمان برای از بین بردن خطوط خنده دوره دهان نیز از ژل استفاده کند.

کلام آخر

در طی یک سال میلیون ها بار تزریق بوتاکس و ژل انجام می شود و از نظر شاخص سلامت و امنیت عمل نیز مشکلی ایجاد نکرده اند. (عوارض یاد شده در کمتر از 1 درصد از مراجعین اتفاق می افتد که بسیار خفیف هم هستند)

یک تحقیق در حوزه انجمن پوست و مو ایالات متحده مهر تاییدی بر امن بودن این نوع از درمان های زیبایی می زند. البته تاکید بسیاری بر انجام شده این کار توسط متخصصین و مراکز معتبر دارد.

اگر شما در دوره حاملگی خود یا در حال شیر دادن هستید حتما قبل از تزریق با پزشک خود مشورت کنید.

اگر از داروی خاصی استفاده می کنید یا بیماری خاصی دارید حتما پزشک خود را مطلع کنید. حتما در باره رزومه و سابقه کاری پزشکتان یا مرکز زیبایی خود تحقیق کنید.

منبع

مرکز زیبایی دکتر مهسا سعیدیان

اصفهان، دروازه شيراز (میدان آزادی) جنب بانک اقتصاد نوین، ساختمان آزادی، بلوک B طبقه اول واحد 14

03131339393
09103498783

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا