راهکاری های از بین بردن سلولیت

سلولیت ها را از بین ببرید

سلولیت پا
سلولیت

در این مطلب قصد داریم تا راجع به سلولیت ها صحبت کنیم. برای شروع  باید ببینیم که سلولیت چیست؟ این مسئله خانوم ها و آقایان رو در گیر می کند اما شکایت بیشتر از طرف خانوم ها است. واقعیت این است که وجود سلولیت در اعتماد بنفس و میزان رضایت شخص از بدن خود تاثیر دارد. هنگامی که به خاطر وجود این چربی های مزاحم نمی توانید لباس مورد علاقه خودتون رو بپوشید و با خیال راحت در یک مهمانی حضور پیدا کنید.

چه چیز هایی باعث به وجود آمدن سلولیت می شوند:

  • رژیم غذایی نا مناسب
  • متابولیسم آهسته
  • نبود فعالیت فیزیکی
  • تغییرات هورمونی
  • کم آبی بدن
  • مقدار چربی موجود در بدن
  • نوع پوست

چرا به نوع پوست اشاره داریم ؟ چون سلولیت ها در پوست های تیره تر کم خودشان را نشان می دهند

در اینجا به چند روش رهایی از چنگ این چربی های مزاحم شاره می کنیم:

درمان با امواج یا Shockwave Therapy

این تکنولوژی نوع ضعیف تر دستگاه های شکستن سنگ کلیه است. این نوع درمان بدون جراحی و به صورت سر پایی انجام می شود که معمولا 2 جلسه در هفته به مدت 6 هفته ( شاید بیشتر ) به طول می انجامد. نتیجه این نوع درمان بین 2 تا 6 ماه اول خود را نشان می دهد و این موضوع بستگی فیزیک و ژنتیک هر فرد دارد.

انجماد چربی ها یا CRYOLIPOLYSIS

در این روش درمان سلول های چربی را منجمد و می کشند وقتی که این اتفاق بیوفتد بدن به طور طبیعی آن ها را پاکسازی می کند. این روش برای شکل دادن به بدن استفاده می شود اما حذف چربی میتواند به بهبود وضیعت سلولیت ها کمک کنند. معمولا سه دوره درمانی و بین سه تا چهار ماه زمان می برد تا نتیجه این درمان را ببینید.

لیزر درمانی Laser treatments

این روش درمان سلولیت ترکیبی از چند روش مثل ماساژ، لیپوساکشن و درمان سطحی و سبک است اما در مجموع هدف لیزر درمانی آب کردن چربی ها، از بین بردن بافت های متصل که باعث حالت پرتقال مانند سلولیت می شوند، بالا بردن سطح کلاژن، سفت کردن پوست ، بالا بردن موضعی جریان خون می باشد روشی بسیار موثر و از نظر تاثیر طولانی مدت است.

ماساژ

ماساژ باعث افزایش جریان خون در موضع مورد نظر می شود و یکی از قدیمی ترین و مطمئین ترین راه ها برای درمان و از بین بردن چربی ها است. برای لیپو ماساژ دستگاه های مخصوصی وجود دارد که با فشار کم این کار را انجام می دهند

چربی سوزی و عضله سازی

ادم ها در هر سایزی که باشند مستعد داشتن سلولیت هستند. اما اگر شما اضافه وزن دارید موثر ترین راهکار برای شما در وحله اول ورزش کردن و از بین بردن اضافه وزن است. درست غذا بخورید و ورزش های هوازی را نیز به برنامه خود اضافه کنید. حداقل دو روز در هفته وزنه بزنید.

سابسیژن subcision

سابسیژن یک روش جراحی زیر پوستی است که در مورد سلولیت ها اثرات طلانی مدت دارد. (حداقل دو سال ). در این روش دکتر محل مورد نظر را علامت می زند و بی حسی اعمال می کند. سپس با یک سوزن بافت های چربی را از بین می برد. این روش جز موثر ترین روش ها برای سلولیت است که معمولا در هر جلسه یک ساعته 20 تا 30 چروک سلولیتی از بین می رود و حداقل تا دوسال خیال شما را راحت می کند.

محصولات موضعی

درمان سلولیت
سلولیت

کِرِم ها و محصولات پوستی زیادی در بازار هستند که با محتویاتشان به کم شدن سلولیت کمک می کنند. این محتویات سلول های چربی را می شکنند( مانند کافئین، آمینوفیلین و تئوفیلین ها) و مواردی که شامل انواع ویتامین ها، مواد معدنی و گیاهی می باشد که اگر به عنوان مکمل در کنار درمان اصلی قرار گیریند بسیار تاثیر گذار خواهند بود. مصرف قهوه بسیار نیز بسیار تاثیر گذار است.

 

 

 

رژیم غدایی و سبک زندگی

تاثیر غذا بر سلولیت
سلولیت

پرخوری، بی تحرکی، مصرف بیش از اندازه کربوهیدراتت و نمک و نرساندن فیبر به بدن… این ها خصوصیات افرادی هستند که سلولیت بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند. همچنین مصرف کنندگان دخانیات که کم تحرک هم نیز هستند یا کسانی که در یک مدت طولانی می نشینند و تکان نمیخورند هم از جمله همین افراد هستند.

سلولیت در کسانی که چربی بیش از حد مجاز دارند بیشتر نمایان می شود اما افراد لاغر و کم چربی هم در معرض سلولیت قرار می گیرند. سلولیت معمولا بعد از 25 سالگی در افراد خودشان را نشان می دهند اما افراد جوان تر را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

پرخوری، بی تحرکی، مصرف بیش از اندازه کربوهیدراتت و نمک و نرساندن فیبر به بدن… این ها خصوصیات افرادی هستند که سلولیت بیشتری نسبت به بقیه افراد دارند. همچنین مصرف کنندگان دخانیات که کم تحرک هم نیز هستند یا کسانی که در یک مدت طولانی می نشینند و تکان نمیخورند هم از جمله همین افراد هستند.

اما چه نوع غدا هایی روی سلولیت ها تاثیر می گذارند و بهتر است این گونه این سوال را مطرح کنیم که رژیم غذایی ما چگونه در افزایش یا کاهش سلولیت اثرگذار است؟

رژیم غذایی رفع سلولیت
سلولیت

هر چه قدر که وزنه بزنید، بدوید، یوگا کار منید و خلاصه خود را به آب و آتش بزنید با رعایت نکردن رژیم غذایی خاص همه تلاش هایتان به هدر رفته است.

 

بدترین غذا ها برای سلولیت

قطعا غذا های بد با ارزش غذایی پایین جز این دسته قرار می گیرند اما جالب است بدانید که مواردی در هرم غذایی هم مشکل ساز می شوند. مثل پنیر.

پنیر و سلولیت دوست های خوبی برای هم نمی شوند چرا که میزان سدیم در پنیر بالاست و به خاطر همین موضوع پنیر ذخیره آب را بالا می برد و باعث افزایش وزن آبی می شود. این مدل افزایش وزن باعث می شود که سلولیت ها بیشتر خود نمایی کنند.

مورد بعدی سس باربیکیوست. به خاطر وجود قند بالا در این سس که باعث افزایش وزن می شود، سلولیت ها را بیشتر نمایان می کند. چرا که قند بالا موجود در این سس باعث بالا رفتن ناگهانی سطح قند خون می شوند که منجر به بالا رفتن سطح انسولین می شود. انسلولین هم که هورمون ذخیره ساز چربی است.

به این موارد پیتزا، نان سفید و مشتقات آن و غذا های کنسروی و نوشابه را نیز اضافه کنید. مثلا پیتزا ! خیلی از چربی های ناسالم در پیتزا وجود دارند که باعث می شوند جریان خون و اکسیژن رسانی مختل شود و در نهایت کلاژن کمتری تولید می شود.

در نظر داشته باشید که با بالا رفتن سن، تولید کلاژن نیز کم می شود. کلاژن نوعی پروتئین است که ساختار بدن را حفظ می کنند و از آن به عنوان اکثیر جوانی یاد می کنند. در رژیم غذایی خود باید کلاژن بیشتری بگنجانید.

و به خاطر همین کم شدن تولید کلاژن مواردی مثل نوشابه ها و نوشیدنی های قندی نیز دشمن شما هستند. (حتی نوشابه های انرژی زا)

 

فاکتور های ژنیتیکی

فاکتور های ژنیتیکی در درمان سلولیت نیز حائز اهمیت هستند چرا که ژن های خاصی برای توسعه سلولیت در بدن وجود دارد. این فاکتور ها می توانند به نوع متابولیسم فرد، نوع پخش شدن چربی ها زیر پوست، گردش خون و … مرتبط هستند.

فعالیت ها و تغییرات هورمونی

هرمون ها نقش بسیار مهمی در به وجود آمدن سلولیت دارند. هورمون های استروژن، انسولین، نور آدرنالین، هرمون های تیروئیدی و پرولاکتین ها بسیار تاثیر گذار هستند.

به عنوان مثال وقتی هورمون استروژن در خانم ها به خاطر یائسگی کم تر می شود، جریان خون نیز ئر میان بافت های متصل چربی کم تر می شود. جریان خون کم تر یعنی اکسیژن کم تر این محل ها و اکسیژن کم تر یعنی تولید کلاژن کم تر. همچنین در نبود استروژن سلول های چربی بزرگ تر می شوند.

همچنین  با بیشتر شدن سن، پوست خاصیت کشیدگی خود را از دست می دهد و نازک تر می شود و همین باعث می شود سلولیت ها بیتشر خود نمایی کنند.

درجه بندی سلولیت

در سال 2009 به طور رسمی برای سلولیت یک فرم درجه بندی تثبیت شد که به شرح زیر است :

درجه 1 (سبک)

پوست به صورت پوست پرتقال می شود و بین 1 تا 4 چین خوردگی در پوست ایجاد می شود و ظاهر پوست را کمی تحت تاثیر قرار می دهد.

درجه 2 (متوسط)

در این نوع سلولیت پوست مانند پنیر کوتاژ می شود و  بین 5 تا 10 چین خوردگی و افتادگی تقریبا عمیق ایجاد می شود.

درجه 3(شدید)

در این نوع از سلولیت پوست را به تشک تشبیه می کنند که در آن پوست بیش از 10 چین خوردگی و افتادگی بسیار عمیق شده است و پوست به شدت چروک شده است.

منبع

 

مرکز زیبایی دکتر مهسا سعیدیان

اصفهان، دروازه شيراز (میدان آزادی) جنب بانک اقتصاد نوین، ساختمان آزادی، بلوک B طبقه اول واحد 14

03131339393
09103498783

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا