آیا لیزر کردن موهای زاید در طول دوران بارداری مشکل ساز است؟

آیا لیزر کردن موهای زاید در طول دوران بارداری مشکل ساز است؟

تغییرات هورمونی در طول دوران بارداری ممکن است منجر به افزایش بیش از حد موهای زاید روی سطح شکم ، سینه ،صورت و نواحی ناخواسته دیگر شود. در طول بارداری موهای زاید را به روش های متعددی می توان از بین برد مثل اصلاح کردن ، وکس و بند انداختن همگی اینها به طور کلی از روش های بی خطر از بین بردن موهای زاید در حین دوران بارداری است که با توجه به نوع بدن شما و تغییر سایزی که در این دوره برایتان رخ داده است ممکن است برای از بین بردن آن ها توسط این روش ها و حفط تعادل خود در حین انجام کار به کمک همسر خود نیاز داشته باشید ولی استفاده از این روش ها برای کاهش رشد موهای زاید از ماه اول تا ماه نهم بارداری ممکن است عوارضی را برا شما به همراه دداشته باشد نطیر:

  • تحریک شدن پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • تاول زدن پوست
  • زخم شدن پوست
  • رشد بیش از اندازه موها در موارد نادر

ولی بیشتر خانم ها امروزه روش های دایمی و غیر قابل برگشت را برای از بین بردن آن ها انتخاب می کنند و طبق مشاهدات و آزمایشات انجام  شده لیزر موهای زاید راهی است که امروزه جمعیت قابل توجهی از مردم جهان را به خود جذب کرده است. اکنون در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص لیزر موهای زاید در طول دوران بارداری و مقایسه نقاط ضعف و قوت این روش در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

آیا شروع لیزر برای از بین بردن موهای زاید در طول بارداری جنین و مادر را دچار خطر نمی کند؟

به طور کلی لیزر موهای زاید برای خانم های باردار و حین دوران بارداری تا کنون انجام نشده است و دلایلی چند در خصوص پرهیز بانوان از انجام لیزر در طول دوران بارداری ذکر شده است

تاثیر روش لیزر در طول دوران بارداری روی چند موش باردار مطالعه شده است و نتایج نشان داده است که جواب منفی است و لیزر هیچگونه تاثیری بر آنها نداشته است .

هم چنین سازمان غذا و داروی آمریکا نیز در سال 1990 روش لیزر موهای زاید را تایید کرده است. از آن زمان تا کنون دیگر هیچگونه تحقیقی در این خصوص صورت نگرفته است که آیا این روش برای خانم های باردار یا غیر باردار مفید است یا مضر؟

به دلیل فقدان وجود تحقیقات دیگر در خصوص تاثیر اشعه لیزر برای موهای زاید در دوران بارداری و هم جنین تاثیر آن روی مادر و کودک در حال رشد پزشکان و متخصصان به مادران توصیه کرده اند که انجام لیزر را تا زمان وضع حمل و به دنیا آمدن فرزند عقب بیاندازند زیرا به طور کلی انسان باید ازقرار گرفتن  در موقعیت خطر اجتناب کند مخصوصا اگر در طول دوران  بارداری باشد. .

با این وجود کلینیک هایی هستند که روش لیزر را روی خانم های باردار انجام میدهند ولی حتی آن ها هم از انجام لیزر در ناحیه سینه ، شکم و بیکینی خودداری می کنند.

چگونه لیزر موهای زاید ممکن است بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟

آیا لیزر در بارداری امکان پذیر است؟
لیزر در بارداری

از آنجاییکه ما شواهد و مطالعات پزشکی زیادی مبنی بر لیزر درمانی در طول دوران بارداری در دسترس نداریم نمیتوان مطمئن بود که آیا تاثیر دارد یا خیر. ولی این واضح است که این روش تنها روشی است که از نظر پزشکی کمترین مداخله را در مراقبت بهینه از مادر و فرزند دارد و جواب قطعی و نتایج بیشتری به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت

آیا انجام لیزر در ناحیه بیکینی در طول دوران بارداری خطرناک است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد لیزر درمانی در طول بارداری به دلیل اثرات ناشناخته  بر مادر  و جنین توصیه نشده است. که این اثرات ممکن است آسیب حرارتی به فولیکول مو باشد از این رو همیشه خطرات احتمالی برای مادران و فرزندشان  مخصوصا در نواحی خاصی مثل بیکینی وجود دارد و بهتر است که تا پایان بارداری و به دنیا آمدن فرزند انجام نشود.

نگرانی های ناشی از انجام لیزر موهای زاید در طول بارداری چیست؟

برای از بین بردن موهای زائد به روش لیزر درمانی از اشعه ی الکترو مغناطیسی استفاده می شود. این تکنیک حرارت زیادی را جهت از بین بردن موهای زائد و ناخواسته تولید می کند که باعث هیچگونه تغییرات سلولی نمی شود. پرتو های نور لیزر تا عمق چند میلیمتری  سطح پوست نفوذ می کند. با این حال اشعه الکترومغناطیسی می تواند توسط بافت اطراف پوست جذب شود که به همین دلیل پزشکان جواب قطعی و مشخصی مبنی بر تاثیر این اشعه  بر کودک متولد نشده شما ندارند.

لیزر در بارداری
عوارض لیزر در بارداری

برای برخی از خانم های باردار ایزر موهای زائد ممکن است منجر به ایجاد درد خفیف می شود به همین دلیل پزشکان برای کاهش این درد ها از کرم های تسکین دهنده استفاده می کنند که این کرم ها برای استفاده در طول دوران بارداری توصیه نشده است زیرا توسط سطح پوست جذب می شود و برای جنین ممکن است مضر باشد

پوست بدن در طول بارداری بسیار حساس می شود به همین دلیل اشعه دستگاه لیزر ممکن است باعث بروز التهاب و قرمزی یا مشکلات دیگر در سطح پوست شود

تعداد دفعات تکرار جلسات لیزر و طول درمان آن بستگی به میزان رشد موهای شما دارد ولی تغییر در هورمون ها در طول دوران بارداری ممکن است طول دوره رشد مو ها را کوتاه کند یا فولیکول مو ها  را تحریک کند. به همین دلیل ممکن است بعضی از خانم ها رشد سریع موهای ناخواسته و زائد را  در این دوره تجربه کنند

لیزر درمانی در طول دوران  بارداری به دلیل اینکه ناحیه سینه و بیکینی در حساس ترین حالت ممکن است برای خانم ها راحت نیست و به دلیل حساسیت زیاد پوست ممکن است آن تاثیر باید و شاید را نداشته  باشد و پوست بدن  را دچار قرمزی ، تحریک و درد خفبف کند

شما باید طول دوره درمان را 6 هفته تا 12 ماه در نطر بگیرید که این به این معنی است که شما ممکن است مجبور شوید جلسات لیزر را تا ماه های آخر ادامه دهید. در ماه های آخر پوست شما و نواحی خاص بدنتان بسیار حساس می شود و این امر باعث می شود که انجام لیزر باعث بروز ناراحتی و درد برای مادر شود. هم چنین دراز کشیدن یا نشستن برای انجام لیزر در ماه های آخر بارداری برای مادر بسیار سخت و نیازمند کمک است.

آیا امکان به عقب انداختن جلسات لیزر در صورت با خبر شدن از اینکه بارداریم وجود دارد؟

اگر شما در میانه راه انجام لیزر درمانی هستید و متوجه شدید که باردار هستید بهتر است که مابقی جلسات آنرا به بعد از زایمان  و به  دنیا آمدن فرزند موکول کنید که در این صورت می توانید از بسیاری از روش های جایگزین برای از بین بردن موهای زائد و ناخواسته استفاده کنید حتی اگر شما جلسات لیزر درمانی خود را به دلیل بارداری و سلامت فرزندتان متوقف کنید این امر مانع ارز آن نخواهد شد که شما پیشرفت جلسات قبلی خود را از دست بدهید با این وجود در صورت اینکه شما برای تصمیم گیری تردید داشته باشید دکتر متخصص میتواند شما را در تصمیم گیری برای توقف یا ادامه پروسه درمان یاری دهد و شما را از راهی که امنیت فرزندتان به طور تمام و کمال حفط می شود آگاه کند و راه های جایگزین دیگر را برای از بین بردن موهای زائد و ناخواسته به شما معرفی کند.

منبع1

منبع2

مرکز زیبایی دکتر مهسا سعیدیان

اصفهان، دروازه شيراز (میدان آزادی) جنب بانک اقتصاد نوین، ساختمان آزادی، بلوک B طبقه اول واحد 14

03131339393
09103498783

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا